LinkedIn - en lounge utan bebisar och katter

Tips för din marknadsföring på LinkedIn. 
LinkedIn är en enorm möjlighet att skapa nya affärer. Framför allt är LinkedIn avsett för dig som arbetar B2B, men även du som arbetar mot konsument kan ha stora fördelar att ha en tydlig närvaro på LinkedIn..

Tips för din marknadsföring på LinkedIn

LinkedIn är en enorm möjlighet att skapa nya affärer. Framför allt är LinkedIn avsett för dig som arbetar B2B, men även du som arbetar mot konsument kan ha stora fördelar att ha en tydlig närvaro på LinkedIn. Med LinkedIn kan du hitta massor av affärer helt utan kostnad. Men en framgångsrik närvaro på LinkedIn kräver tid.
    
En av förutsättningarna för att marknadsföra dig och ditt företag är att din profil är komplett och professionell. När andra tittar på din profil så är deras huvudsakliga bedömning hur relevant du är för dem. Därför behöver du en attraktiv tagline (slogan) där du lyfter andra sidor av dig själv än utbildningsbakgrund och titel. Överdriv inte din förträfflighet, men var heller inte blyg.
    
Den absoluta majoriteten av alla på LinkedIn missar att dra nytta av dess potential, och du har en chans att plocka lågt hängande frukter. Syftet med LinkedIn är förstås att du ska bygga ett starkt nätverk av relevanta personer att ha affärsmässigt utbyte med, vilket lika gärna kan vara 250 kontakter som 2500.
    
Så här skapar du ett starkt nätverk:
    

  • Bygg ett relevant nätverk. Vilken är din målgrupp och vilka grupper är de med i? Sök efter företag du är intresserad av för att hitta deras och medarbetares LinkedIn-sidor. Gå med i samma grupper och var aktiv i grupperna.
  • Kommunicera med gruppmedlemmar. I det vanliga flödet kan du endast skicka meddelanden till personer i ditt personliga nätverk (och deras vänner om du är Premium). Men om du är medlem i samma grupp som någon annan kan du ta direktkontakt oavsett hur många led ifrån dig personen är. Du kan sända upp till 15 personliga meddelanden per månad till personer i dina olika grupper. Enda kravet är att du har varit medlem i gruppen i 4 dagar. Om du är aktiv i dina grupper, kommer mottagaren att känna igen dig när de får ditt personliga introduktionsmeddelande.
  • Skapa närvaro. Skriv egna artiklar och poster på LinkedIn och kommentera andras poster. Kanske hittar uppslag att skriva om från någon av grupperna du är med. Om du taggar någon i en artikel (@namn) så kommer du att visas även i den taggades nätverk. Det bör endast göras när det är relevant att nämna någon. Annars uppfattas det som spam. Bestäm en undre gräns för hur ofta du ska skriva poster och artiklar, ex. minst en artikel varannan vecka.
  • Få uppmärksamhet. LinkedIns algoritmer för vilka artiklar och poster som ska spridas är inställda så att om en post blir snabbt kommenterad, får den mycket större spridning. Och du vill ju att många ska läsa dina poster. Skapa därför en informell LinkedIn-grupp med vänner och kollegor. Så fort du skrivit något på LinkedIn ber du dem att gå in och kommentera. Direkt, inom några minuter efter att artikeln publicerats. Det kommer att göra stor skillnad för spridningen. Om du skriver en allmänt hållen artikel kan du be någon i din grupp att ställa frågor som skapar ytterligare intresse eller kanske till och med provokation kring din artikel.

Adress

Reaktion i Sverige AB
Industrigatan 4c
112 46 Stockholm

Kontakt

08‑407 18 30
info@reaktion.se

Jobba hos oss

Lediga tjänster