4 saker du borde veta om AI

Maskininlärning och AI i marknadsföring. 
Det pratas massor om AI. En del av tekniken kanske hör till framtiden. Men vissa delar kan faktiskt tillämpas redan nu. Här en lista på fyra saker som är smart att börja med för de flesta företag som vill hänga med..

Maskininlärning och AI i marknadsföring

Enligt experterna är AI det nya svarta. De mässar euforiskt om att våra liv kommer bli enklare och roligare och inte minst om att mobiltelefonerna kommer fungera bättre. Men hur kommer framtidens marknadsföring förändras? Skräddarsydda förslag från närliggande butiker eller att kylskåpet själv-scannar och ger dig tips och recept på middagsmeny; en del saker ligger i framtiden, andra finns redan nu.
    
Här är några tips:
    
1. Förutsäga kundavhopp och skapa lojalitet
    
Det kommer även fortsättningsvis att behövas mänsklig fingertoppskänsla för att göra smarta analyser av den ständigt växande volymen av användardata.
    
Ett exempel är att koppla AI till användarbeteende. Då går det att identifiera de mest lojala kunderna och förutse vilka som troligen kommer att hoppa av. Utifrån detta bestäms åtgärder för att antingen fördjupa kundens engagemang eller investera mer för att behålla vissa målgrupper.
    
2. Integrera bottar för förbättrade kundupplevelser
    
Allt oftare är robotar integrerade i chatt-program som t ex Messenger, för att automatiskt svara på frågor om leveransstatus för paket och andra efterköpsfrågor. Facebook utökar kontinuerligt möjligheterna att automatisera och i Chat Extensions möjliggörs användningen av Messenger-bottar i gruppchattar.
    
Andra exempel är bottar som samordnar grupper att samarbeta i spellistor via Spotify, eller de bokningsverktyg som hjälper grupper med bokningen baserat på varje persons preferens. Den typen av verktyg är snart självklara för alla som arbetar med marknadsföring.
    
3. Skala upp personligt innehåll
    
Väljer du mellan stockbilder eller iscensatta fotosessioner när du tar fram annonser? Dagens kunder är kritiska och vänder sig allt mer till produkt- eller företagsrekommendationer.
    
Genom sociala media kan marknadsförare koppla upp sig mot de nästan två miljarder inlägg som delas varje dag och använda som källa, för att visa verkliga kunder som nyttjar deras produkter. Rese-, bil- och konsumentvaror har redan börjat använda programvara för att hitta, kategorisera och publicera autentiska kundbilder för att bättre anpassa sina marknadsföringskampanjer. Maskininlärning används för att välja vilka bilder som fungerar bäst, baserat på delningar och kommentarer som överensstämmer med de olika målgrupperna.
    
4. Optimera avkastningen från olika marknadsföringsmetoder
    
Utöver att ha de färdigheter som krävs för att använda nya automatiserade verktyg behöver marknadsförare också kunna räkna på lönsamheten i varje nytt verktyg. Det är särskilt viktigt om flera nya verktyg används i kombination. Även här kan AI hjälpa till. Varje varumärkesexponering på TV, webben och sociala media kan fångas och analyseras, och resultera i en mer omfattande och exakt mediavärdering.
    
Har du läst ända hit ligger du redan steget före. Men en idé kan vara att ta en punkt i taget när du vill vässa din marknadsföring. Massor har troligen hänt inom AI redan innan du hunnit till punkt två.

Adress

Reaktion i Sverige AB
Industrigatan 4c
112 46 Stockholm

Kontakt

08‑407 18 30
info@reaktion.se

Jobba hos oss

Lediga tjänster