5 sätt att bli mer relevant för dina kunder

Tips! Så gör du smartare målgruppsval. 
Hur får du kunder att välja just dina tjänster? Och hur får du dem att göra det igen och igen? Vägen till starka kundrelationer är sällan rak, men vi hjälper dig att räta ut alla frågetecken. 5 smarta tips om hur du blir mer relevant för dina kunder!.

Tips! Så gör du smartare målgruppsval

För en månad sedan köpte jag en ny säng. Från Ett Stort Möbelvaruhus. En ganska stor investering som jag de första nätterna var ganska nöjd med. Jag sov som en prins. Men sedan var det slut på det roliga. Inboxen fylldes till bredden med mail om erbjudanden för 25 - 50% rabatt. På exakt den säng jag just köpt.
    
Jag blev inte bara onöjd, jag sov dessutom alltmer obra. Möbelföretaget tog alltså inte den minsta hänsyn till min köphistorik utan började spam:a mig med precis den produkt jag just köpt. Varför inte kuddar, täcken, sovrumsgardiner eller en sänglampa? En nattmacka? Anything? Hade möbelvaruhusets marknadschef följt åtminstone några av tipsen nedan hade säkert både hen och jag kunnat sova bättre om natten.

  1. Våga vara smart när du gör dina målgruppsurval. Har kunden köpt produkt X nyligen kommer hen sannolikt inte att köpa produkt X igen förrän om flera år. Har dessutom kunden inte agerat på de två första mejlutskicken med samma produkt och erbjudande ska kunden inte behöva få fler utskick.
  2. Bestäm dig för att bli relevant mot dina kunder. Och bestäm dig för vilka kunder det är som du ska fokusera på. Du har säkert någon form av indelning eller segmentering av dina kunder redan - varför inte börja med dina mest lönsamma kunder som ger dig det största bidraget?
  3. Definiera vad relevans kan innebära för dina kunder. Säkerställ sedan att den data som behövs finns lättillgänglig i din databas. Börja enkelt och grovt, förfina över tid.
  4. Sätt en plan för din kommunikation. Målsätt varje kommunikationssteg - en utmärkt start är att bygga dina kundresor och kunddialoger, för i dessa hittar du per automatik en mängd tillfällen att utöva disciplinen relevant kommunikation.
  5. Följ löpande upp utfallen av din kommunikation och ställ alltid utfallet i relation till en kontrollgrupp.


Kort sagt. Vill du sälja mer till dina kunder, och kanske framför allt, få dem att stanna kvar: Lär känna dem bättre och skapa mer relevant kommunikation så kommer vinsterna som ett brev på posten. Eller kanske i ett mail.

Adress

Reaktion i Sverige AB
Industrigatan 4c
112 46 Stockholm

Kontakt

08‑407 18 30
info@reaktion.se

Jobba hos oss

Lediga tjänster