Vilka reklambyråer kan digitalt?

Nyligen skrev jag ett inlägg på LinkedIn med samma tema som rubriken - det väckte mycket reaktioner. Mot bakgrund av de samtal som uppstod så ger jag nu min syn på ”det digitala”.

Ett inlägg som engagerade många. 
Nyligen skrev jag ett inlägg på LinkedIn med samma tema som rubriken - det väckte mycket reaktioner. Mot bakgrund av de samtal som uppstod så ger jag nu min syn på ”det digitala”. .

Ett inlägg som engagerade många

Inlägget återgav egentligen bara en ordväxling jag hade med en marknadschef, som berättade att hen söker en reklambyrå som kan digitalt.
– Vad betyder det, frågade jag.
– Det undrar jag också, svarade marknadschefen.

    
Sedan bad jag mina följare om svar på vår gemensamma undran. Och det fick jag – med besked. Jag hade förstås redan ett hum om mitt svar på frågan, men kommentarerna på LinkedIn har hjälpt mig att formulera det (i denna text).
    
Jag vill poängtera att jag inte utger mig för att vara ”digital expert”. Jag tycker bara att det idag är alla marknadsförares plikt att bilda sig en uppfattning om sina digitala kompetenser och behov. Området är alldeles för brett och viktigt för att inte koppla grepp om.
    
Om man inte har kunskap och/eller insikt om bristen därpå så blir det svårt att göra en bra behovsanalys. Och valet av digital reklambyrå blir förstås därefter.
    
Jag säger inte att det är enkelt. Det är komplext. Och för att förstå det digitala landskapets fulla potential måste man nästan ha fötts in i den världen. Hur många procent av oss reklamarbetare är till exempel uppvuxna med rörliga mediers alla möjligheter?
    
Hur som helst har jag noterat att man allt för ofta nöjer sig med att en byrå kan göra en snygg strategi, skapa banners, bygga en webbplats och/eller göra en spexig viralare. Kanske imponerar även reklamprishyllan. Men det är inte säkert att det täcker upp för den specifika digitala kompetens man söker.
    
Resultatet kan då bli att man så att säga rekryterar Zlatan, bara för att därefter stoppa in honom i ett handbollslag. Då spelar det ingen roll om han är lång, stark och spänstig (och snygg) – det han får sina miljoner för är ju att skapa magi med fötterna.
    
Som expert på datadriven kommunikation kan ovanstående ibland kännas frustrerande. Jag och min byrå jobbar med insikter – baserade på såväl analog som digital data – för att kommunicera personligt och relevant. Det arbetet kan inte ersättas, hur bra innehåll eller eleganta tekniska lösningar man än kommer på. Däremot behöver förstås inte det datadrivna å ena sidan och det snygga, smarta och eleganta å andra sidan utesluta varandra.
    
Poängen är inte ny, men tål att upprepas: Digitalt är inte bara en kanal bland alla andra. Först och främst är det inte en kanal, utan en uppsjö – med sina olika egenheter, möjligheter och målgrupper (tänk e-post vs. Snapchat som exempel). Inte heller är digitalt något som kan läggas bredvid print, eftersom det är helt olika grundförutsättningar. Mätbarhet i realtid, interaktivitet, snabba köpmöjligheter, osv, osv.
    
Precis som att inget handbollslag bör köpa Zlatan är det viktigt att alla reklamköpare hittar rätt specialistkompetens – för att få bästa möjliga bang for the buck.
    
Mitt svar på den inledande frågan om vilken byrå som kan digitalt är därför: Någon sådan byrå existerar inte i Sverige. Det finns många duktiga webbyråer. Det finns supersmarta sociala-medier-experter. Och det finns reklambyråer som på ett kreativt och affärsmässigt sätt utnyttjar de digitala möjligheterna. Och så finns det sådana som jag, som kostnadseffektivt prickar rätt målgrupp med hjälp av till exempel mejl och Facebook-annonser. Men det finns ingen som kan allt.
    
Jag tror inte att det är ett problem, kanske är det rent av en fördel – bara man är medveten om det.
    
Har du synpunkter eller vill du diskutera detta vidare? Kontakta mig gärna!
    
Här kan du läsa mitt inlägg på LinkedIn »
    

070-831 31 39
jan.ringso @ reaktion.se

Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se
Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se