Ungdomar, media och trender

Vi startade dagen med en spännande förkovring i hur unga idag ställer sig till reklam, hur de använder sociala medier och vad trender & mönster visar mellan unga och äldre i just mediakonsumtion. Här delar vi med oss av våra spaningar!

Unga anser att äldre är stressade, självupptagna och rasistiska.. 
Vi startade dagen med en spännande förkovring i hur unga idag ställer sig till reklam, hur de använder sociala medier och vad trender & mönster visar mellan unga och äldre i just mediakonsumtion. Här delar vi med oss av våra spaningar!.

Unga anser att äldre är stressade, självupptagna och rasistiska.

Den yngre generationen får alltid höra att den är lat och bortskämd. Så nu är det dags att de får uttala sig om de äldre. Då är topp tre mest använda beskrivningarna stressade, självupptagna och rasistiska.
    
Så startar presentationen av undersökningen "Ungdomsbarometern 2017" - en omfattande undersökning som kartlägger ungas konsumtion av media och sätter i jämförelse med en äldre grupp.(Som ungdomar i denna undersökning klassas personer i åldern 15-24 år, och äldre är 25-49 år).
    
Sammanfattningsvis ser vi att ungdomar konsumerar väldigt stor andel rörligt, något som är en tydlig utveckling mot hur det tidigare sett ut.
    
Framförallt är de storförbrukare av rörligt material i YouTube, där de ägnar sig åt saker den tidigare generationen knappt har lärt sig namnen på...Hacks, Mukbang och Vloggar upptar stor del av deras tid. Totalt varannan ung tittare ser minst hälften av ALLT rörligt innehåll på YouTube.
    

Ointressant innehåll på sociala medier

Snapchat (där de unga skapar egna stories, snappar och kämpar med snapstreaks) har högst andel intressant innehåll enligt samtliga användare (både unga och äldre), medan Facebook har lägst andel intressant innehåll enligt samma undersökning. Hela 60% av alla användare, både unga och äldre, anser att endast 25% av det som finns på Facebook är av intresse. Med andra ord anser en stor andel att det mesta är ointressant. Så vad gör man då där?
    
Facebook har gått från att vara ett rent socialt nätverk (dela bilder på maträtter, checka in på ett event, göra statusar om känslostämningar) till att vara en plattform för ett nyhetsflöde, framförallt för unga där 50% anser att FB är mycket eller ganska viktigt för att hålla koll på händelser i Sverige och världen.
    
Eftersom Facebook smart nog dessutom har kopplat ihop sig med andra digitala verktyg på nätet med hjälp av sin inloggningsfunktion så har de skapat ett band till användare som inte är så lätt att bryta.
    
Kända personer är en bra varumärkesbärare, då 90% av unga följer kända personer på Instagram och andra sociala medier. Dessa får sina följare att till exempel besöka hemsidor eller se filmer.
    
Men riktigt hur digitala är ungdomarna idag då? Undersökningen visar att 80% av alla ungdomar läser och tar till sig information enbart digitalt.
    

Digital eller fysisk post?

När det gäller kommunikation från företag så vill majoriteten få kommunikation från företag de har en relation med digitalt, till sin mailkorg. Däremot är brevlådan på fjärde plats när både unga och äldre ska ranka kommunikationskanaler utifrån var de helst vill få reklam att möta. Lokaltrafik, Utomhus och Brevlådan ligger högst rankade bland reklam som når många och som dessutom har en hög preferens.
    
Ungdomar läser i högre utsträckning ADR, något som kan ha att göra med att de inte får utskick i samma omfattning som äldre.
    
En hel del gillar alltså att få post i brevlådan, och anledningen till det uppgav man vara att man inte störs och att det är på egna villkor. Dessutom känns det både trevligt och personligt att få en pappersenhet att hålla i handen.
    
De uppger även att risken att missa kommunikation är mindre, eftersom man inte slänger den lika snabbt som man gör med SMS och e-mail.
    
De unga fick förutspå 2016 års stora trender, och vi satte "check" på dem allihop. Eller vad säger du?

  • Snapchat
  • Politiskt engagemang
  • E-sport
  • Livesändningar
  • Pokémon Go
  • VR


    
Tack till PostNord för intressant föreläsning!
    
Källa: Ungdomsbarometern.

Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se
Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se