Skapa effektiva erbjudanden

För att få bra resultat på dina reklamaktiviteter behöver du ett riktigt bra erbjudande. Här får du 15 tips som hjälper dig att utforma erbjudanden som får dina kunder att säga ja.

Så skapar du oemotståndliga erbjudanden. 
För att få bra resultat på dina reklamaktiviteter behöver du ett riktigt bra erbjudande. Här får du 15 tips som hjälper dig att utforma erbjudanden som får dina kunder att säga ja. .

Så skapar du oemotståndliga erbjudanden

Om du vill få riktigt bra resultat på din nästa DM- eller digitala kampanj så är ett bra erbjudande en av de viktigaste komponenterna. Syftet med erbjudandet är att få din potentiella kund över tröskeln så att hon bestämmer sig för att köpa trots allt annat som pågår i hennes liv. Du måste göra det enklare och mer lockande att säga ja än att säga nej.
    

15 tips på hur du skapar bra erbjudanden

Här får du en lista med olika saker du kan göra för att få ditt erbjudande så attraktivt som möjligt. Ha den framför dig när du utformar ditt erbjudande så blir det enklare för dig. Kom ihåg att de flesta bra erbjudanden är kombinationer av en eller två olika erbjudanden så du kan mixa ihop dem som du vill.
    

1. Prova gratis

Det här är nog det bästa erbjudandet som finns. Problemet är bara att det inte finns så många företag som kan använda ett ”helt gratis” erbjudande. Men om du kan erbjuda kunden att prova produkten gratis utan åtagande i 10, 15, 30 dagar eller mer så kommer du att få många, många svar.
    
Hur länge de får prova gratis måste naturligtvis anpassas till produkten/tjänsten. Erbjudandet är effektivt eftersom det tar bort all risk för kunden. Kom dock ihåg att du måste ha ett skäl till varför man får prova gratis annars blir inte erbjudandet trovärdigt.
    

2. Pengarna tillbaka garanti

Det här är det näst bästa erbjudandet som du kan ge. Kunden betalar men kan lämna tillbaka produkten och få sina pengar tillbaka om han inte är nöjd. På samma sätt som ”prova gratis” erbjudandet så tar det här erbjudandet bort all risk och ångest för kunden.
    
En sak som är till din fördel är att det inte är speciellt många som kommer att utnyttja garantin om du erbjuder en bra produkt/tjänst. Detta beror på att de flesta tycker att det är jobbigt att skicka eller gå tillbaka med en produkt. Och dels tycker folk att det är pinsamt. Du bör dock testa själv för att få ett korrekt svar. Om du får för många returer så är det antagligen fel på produkten. Och då kanske det är den du ska fixa till.
    

3. ”Gratis” bonus

När du erbjuder en eller flera bonusar som kunden är intresserad av får du antagligen fler svar än om du t ex sänker priset. Tänk på att din bonus måste vara något som kunden vill ha. Ett riktmärke är att du måste kunna sälja det du ger bort. Du får inte högre respons om du försöker ge bort skräp. Kom ihåg att du inte får säga gratis om kunden måste betala. Säg ”på köpet” eller ”utan extra kostnad”.
    

4. Tidsbegränsat erbjudande

Ett tidsbegränsat erbjudande ger högre respons än ett erbjudande utan tidsbegränsning. Speciellt effektivt blir det när du ger en specifik deadline. Alltså, ”erbjudandet gäller till och med den 12 april” är bättre än erbjudandet gäller april ut. Ju kortare tid kunden har på sig desto bättre. Prova med 10-14 dagar.
    

5. Förläng garantin

Ett annat sätt att dramatisera ditt erbjudande och din garanti är att göra garantin längre än vanligt. Så istället för en 30 eller 60 dagars garanti erbjuder du ett års garanti, två års garanti eller ännu längre. Som jag redan har sagt så utnyttjar folk sällan garantin.
    

6. Introduktionserbjudande

Med det här erbjudandet får kunden prova någonting med liten risk innan han bestämmer sig för att löpa hela linan ut. Exempel: ”Prova 17 nummer av Dagens Industri för bara 34 kr”. Eller; ”Bli piggare med Rosenrot! Prova för bara 1 krona!”
    

7. Kuponger/rabattcheckar

Du ge bort värdekuponger med ett visst värde om du vill driva personer till en butik eller för att använda när de beställer din produkt/tjänst. Det är en bra strategi eftersom det känns som att man fått gratis pengar, vilket man i princip får.
    

8. Introduktionspris

Det här är ett sätt att låta folk prova en ny produkt till reducerat pris under en viss tid. Du kan använda det för att skaffa nya kunder. Men, tänk på att dina befintliga kunder kan reta sig på detta och tycka att det är de som ska få det bästa priset när du lanserar något nytt.
    

9. Relationsrabatt

Motsatsen till introduktionspris. Exempel: nya kunder betalar 300 kr. Befintliga bara 250 kr. Målet är att belöna befintliga kunder inte skaffa nya.
    

10. Grupprabatt

En specialrabatt för vissa typer av branscher, organisationer och så vidare. Du kan till exempel erbjuda rabatt bara för jurister under en viss tid. På det här sättet kan du rikta in dig på en specifik målgrupp.
    

11. Kvantitetsrabatt

Ju mer kunden beställer desto bättre erbjudande. Om din kund till exempel köper 5 böcker så kan du erbjuda 5 % rabatt. Om han köper10 böcker så får han 10 % rabatt och så vidare. Eller du har ett prenumerationserbjudande så kan du erbjuda lägre pris om kunden prenumererar i två år istället för ett.
    

12. Ju högre belopp desto bättre erbjudande

Samma som kvantitetsrabatt men här baserar du rabatten beroende på hur mycket någon köper för. Exempel: Beställ för 500 kr så får du 5 % rabatt, beställ för 1000 kronor så får du 10 % rabatt och så vidare.
    

13. Snabbhetspremier

Snabbhetspremier ökar värdet av ditt erbjudande och därmed även försäljningen. Om kunden handlar inom 7 eller 10 dagar så får han någon extra förmån. Det är många som lockar med väskor, plädar, pennor och liknande. Det kan fungera. Men om du vill få riktigt bra resultat ska du försöka hitta en snabbhetspremie som har nära anknytning till huvudprodukten.
    
Om du till exempel säljer trädgårdsprodukter kan du erbjuda en folder eller bok som handlar om hur man planterar blommor på bästa sätt. En premie som jag fick när jag beställde Ginseng på postorder var en liten folder om hur man stressar mindre. En annan snabbhetspremie som nästan alltid fungerar är en Trisslott eftersom vi svenskar är speltokiga.
    
Titta bara hur mycket det spelas för i landet! En del surpuppor säger att det är tråkigt med en Trisslott. Det är det inte alls. Du kan till och med hävda att läsaren har chansen att vinna en miljon. Och det är väl inte tråkigt?
    

14. Betala inte nu

Folk tycker om att kunna skjuta upp betalningen. Och det betyder att du får fler svar om du har möjlighet till att erbjuda kunderna att betala senare jämför med att de måste betala på en gång. Till exempel så är det en del företag som vid juletider erbjuder att man inte behöver betala julklapparna förrän i februari. Tänk på att det är du som ligger ute med pengarna. Om du behöver pengar i kassan på en gång måste du få kunden att betala direkt.
    

15. Betala bara lite grann

Om du säljer något till ett högt pris kan du prova med att låta kunden betala lite varje månad eller liknande. Det gör mindre ont i plånboken.
    
Vill du ha hjälp med att skapa effektiva erbjudanden?
Kontakta oss gärna.
    

070-831 31 39
jan.ringso @ reaktion.se

Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se
Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se