Vad ÄR egentligen Snapchat?

En kanal med över 100 miljoner varje-dag-användare och, enligt studier, fyra gånger så högt engagemang som Instagram.

Din målgrupp Snappar och Snapstreakar. Hänger du med?. 
En kanal med över 100 miljoner varje-dag-användare och, enligt studier, fyra gånger så högt engagemang som Instagram..

Din målgrupp Snappar och Snapstreakar. Hänger du med?

När man säger Snapchat tänker många på tonårstjejer med blicken klistrad på en mobilskärm. Det är visserligen inte helt osant, men som marknadsförare borde man snarare tänka: Wow! En kanal med över 100 miljoner varje-dag-användare och, enligt studier, fyra gånger så högt engagemang som Instagram.
    
Snapchat slog igenom som en app där man kunde skicka bilder och meddelanden som efter ett par sekunder raderade sig själva. Det är fortfarande en del av grejen, men appen har vuxit – med bland annat roliga funktioner för bildmanipulation, videor och stories (bilder/videor som alla ens följare kan se, till skillnad från direktmeddelandena).
    
Vilka är det då som finns på Snapchat? De här siffrorna är amerikanska, men ger ändå en fingervisning om hur det kan se ut.

  • Av dem som har en smartphone i åldern 13–34 år använder 60 % Snapchat
  • 70 % av användarna är kvinnor
  • Bara 12 % i åldern 35–54 använder Snapchat (och 2 % bland dem som är ännu äldre)


Värt att notera är dock att över hälften av dem som nu ansluter sig till Snapchat är över 25. Så om åtminstone en del av din målgrupp är under 35 så borde du överväga att finnas där. Är millenials din huvudmålgrupp? Då närmar det sig tjänstefel att inte finnas på ”Snap”.
    
Läs mer om varför Snapchat kan vara intressant för dig »
    

070-882 02 02
mikael.aldestam @ reaktion.se

Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se
Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se