Renault

Pickup your business. 
Idé- & konceptarbete / Content / Digital kampanj.

Pickup your business

Uppdrag

Inför lanseringen av Renaults första pickup, Renault Alaskan, fick vi i uppdrag att ta fram en förlanseringskampanj. Syftet med kampanjen var att väcka uppmärksamhet hos målgruppen och få dem att provköra bilen vid lanseringen.
    

Pickup your business

Målgruppen bestod av hantverkare, till största delen personer som idag inte kör en Renault. För att skapa en positionering för Renaults nya pickup mot denna målgrupp tog vi fram ett koncept som byggde på att lyfta fram den passion och stolthet som vi vet att många hantverkare känner för sitt yrke.
Vi ville samtidigt visa upp det breda spektrat som finns genom att visa upp hantverkare inom olika delar, och skapa en inspirerande berättelseserie.
    
Idén togs ut i form av en artikelserie, där vi intervjuade en gitarrbyggare, två möbelsnickare, en ölbryggerska och två kockar med en förkärlek för amerikansk brisket. Läs artiklarna här: Pickup your business
    

Artikelserie


Artiklarna skickades ut via email, där vi successivt lyfte fram även Renault Alaskan. Inför lanseringshelgen skickade vi ett riktat email till de som visat intresse genom att läsa något av de tidigare artikelutskicken.
    

Resultat

Genom hela kampanjen hade vi en god klickfrekvens på innehållet som visade på ett intresse hos målgruppen och vi fick på detta sätt fram kvalificerade leads att bearbeta framåt.
    


Adress

Reaktion i Sverige AB
Industrigatan 4c
112 46 Stockholm

Kontakt

08‑407 18 30
info@reaktion.se

Jobba med oss

jan.ringso@reaktion.se