Renault - Vägen till framgång

Från koncept till resultat. 
Idé- & konceptarbete / Filmproduktion / Digital kampanj.

Från koncept till resultat


    
Finalist i Echo Awards och vinnare av 50W i 100-wattaren 2018
    
    
I samband med lansering av Renaults tjänstebil - Renault Talisman - fick vi i uppdrag att ta fram ett koncept vars syfte var att bygga varumärke och hitta en position på en hårt konkurrensutsatt marknad.
    
För att bygga relation mellan målgruppen och Renault skapade vi en kommunikation som visade företagarna att Renault ser dem och förstår deras vardag. Vi producerade filmer och artiklar där vi lyfte fram andra företagare som alla gått sin egen väg, på olika sätt. För att inspirera till mod och visa på att framgång inte nödvändigtvis är förenat med ekonomiska faktorer eller status.
    
Konceptet tog vi sedan vidare till en taktisk och säljdrivande kommunikation för att effektivisera försäljningen av bilar.
    
Konceptet byggde på 3 delar:
Insikter om målgruppen, en väl underbyggd mediastrategi och en stor kreativitet i utförandet av idén.
    

ROI på 13,3

Under kampanjperioden hade Renault mer än fem gånger högre tillväxt än tjänstebilsmarknaden som helhet. Vi byggde varumärke och kännedom. Till exempel ökade top of mind med 795% och köpintentionen växte med 106%.
Kampanjen fick ett ROI på 13,3.
    

Se casefilmen här:


    

    
Reklamfilmer i kampanjen: (uppdatera webbläsaren om de inte visas)
    

    

    


Adress

Reaktion i Sverige AB
Industrigatan 4c
112 46 Stockholm

Kontakt

08‑407 18 30
info@reaktion.se

Jobba hos oss

Lediga tjänster