Hur var juryarbetet i ECHO Awards?

Mina största insikter i ECHO blev just insikter.

Vad var då inspirationen?. 
Mina största insikter i ECHO blev just insikter..

Vad var då inspirationen?

Jag är nyligen hemkommen från jurymöten i ECHO Awards och är full av inspiration och tillförsikt. Efter tre dagars hårt arbete – där jag ingick i fem olika jurygrupper – har jag sett en stor mängd bidrag från hela världen. Konkurrensen var stenhård.
    
Vi i juryn huserade på den stora reklambyrån FCB New York. Det var intressant att få se under vilka förhållanden de arbetar – tre stora våningar à 2 000 kvadratmeter mitt på Manhattan.
    
Men åter till bidragen: Som alltid får man se en stor variation inom strategi, kreativitet och resultat. Det som gjorde mig glad var att resultatet var en viktig, och i många fall avgörande, del för de olika jurymedlemmarna.
    
Vad stack ut i tävlingen?
Såväl bidragen som jurymedlemmarna kom från hela världen och bredden i diskussionerna blev därefter. Och det blev viktigt att ta in kulturella skillnader när man väl skulle lägga sin röst.
    
Jag blev också imponerad över vissa kreativa lösningar på viktiga utmaningar både när det gäller miljö, attitydförändringar och rena säljdrivande aktiviteter. Jag upplever att alla bidragen som lämnades in hade ett stort fokus på att redovisa konkreta resultat på insatserna. Många bidrag hade även en bredd beträffande kanalval, det gällde allt från event och tv till YouTube och e-postsmarknadsföring.
    
Mina största insikter blev just insikter
Många bidrag var mycket tydliga med att i sin strategi förstå och hitta riktiga insikter. Och då menar jag verkligen riktiga insikter – inte genom fokusgrupper och liknande, utan tack vare analys av stora mängder data. Det kunde exempelvis vara data kopplade till Google Analytics, den egna kunddatabasen eller vad man kan få fram hos Facebook.
    
Vi diskuterade detta mycket och var väldigt ense i gruppen om att data-strategi och kreativitet hänger ihop. Och att man genom den kopplingen kan skapa starka resultat.
    
Avslutningsvis, hur ligger vi till ”inom data" jämfört med resten av världen?
Här kommer min glädje och tillförsikt in. Några av oss nischade aktörer i Sverige ligger långt fram i största allmänhet, men jag fascinerades även av hur stora kända reklambyråer numera förstår vikten av att använda data och riktiga insikter som en del av sin lösning till kunden.
    
Är du nyfiken på ECHO Awards finns allt du behöver veta här. Tveka inte heller att höra av dig om du vill veta mer från mig.
    

070-831 31 39
jan.ringso @ reaktion.se

Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se
Reaktion • Industrigatan 4c • 112 46 Stockholm • 08‑407 18 30 • info@reaktion.se